Summerar en vecka i HK - del 2

Lördag:
Pluggade lite kort. Åt några svenska knäcke mackor med Kalles kaviar (tack gud för IKEA) sedan kollade jag på slutet till Red Cliff 2. Sen begav Bonnie och jag oss in till Central och gick omkring. Riktigt härligt att bara vandra omkring bland fik blandat med svindyra affärer och billiga gatustånd. Efter ett par timmars traskande mötte vi upp de andra för att äta Korean-BBQ.
   En riktig hit! Jag åt konstant i två timmar och efter att alla var mätta beställde jag in lite till. Jag äter sinnessjukt mycket här, antar att klimatet gör mig hungrig på mer. Jag fick en skum känsla, hungerkänslan var definitivt borta, hade inte ont i magen eller mådde illa. Men någonting var det. Efter en kort stunds funderande insåg jag att alla symptom pekade på att jag var mätt. Något som kan uppstå när man ätit. Om man överdoserar maten blir man oftast trött men jag hade nog portionerat upp mina rätter väl för jag hade snarare en nöjd känsla i kroppen.
   Jag kände för att avsluta middagen på ett värdigt sätt. Man ska ju testa allt och grodlår var på menyn.

Söndag
Nan Lian Gardens and Chi Lin Nunnery
Jag, Bonnie och Tiphaine hade pratat om att vandra, dock så ville vädret annat så jag och Bonnie begav oss till östra delen av Hong Kong och besökte två tempel, ett Buddhistiskt och ett Taoistiskt.
  Det Buddistiska templet, Nan Lian Gardens and Chi Lin Nunnery var otroligt vackert, intryckt bland höghusen. Tror iof inte det var så mycket till alternativ. Det är ifrån 30-talet men är nyrenoverat så det ser lite väl nytt ut för min smak.

Kolla in dom fiskarna!



Sik Sik Yuen Wong Tai Sin Temple Complex

Be om lycka, pengar eller berömmelse. Eller bara vandra omkring i en otrolig trädgård.
 
Efteråt tog vi MTR'en ett stop för att besöka Sik Sik Yuen Wong Tai Sin Temple Complex. Ett Tempel som var fullt med lokala invånare ofta med en näve brinnande rökelse i handen. Röken var tätare än i Lützen i mitten av November 1632 och ibland var man tvungen att gå bort en bit för att kunna öppna ögonen.  Tempelplatsen var otroligt vacker och med alla människor som bad runt omkring gjorde det hela magnifikt. Vi fick tag på 3 rökelser var, det är minimum, tre rökelser per person man ska be till. När väl rökelsen är tent håller man dem över huvudet och likt en bocknings rörelse böjer man sig fram och till baka och säger det man vill ha sagt. Själv höll jag mig kort och önskade lycka till en lite bebis som finns är på andra sidan jorden, som snart lär sig sitta upp snart enligt ryktets vägnar.




Finns så mycket man vill berätta men så kort tid att göra det på. Klockan har redan sprungit iväg till alldeles för mycket .

Imorgon är det stenhårt plugg som gäller och ska även hålla i någon form av diskussion. Idag har jag även ätit middag med mina cellkamrater, som förövrigt upptäckt min blogg och att man kan översätta från svenska till kinesiska...
..inte upplagt för misstolkning om ni trodde det..

Men men, mer om middagen blir det i morgon. Jag antar att ni fattat vad det innebär för mat när jag sitter på ett kinesiskt hak.




Okej, vad tusan menar han med denhär bilden...och varför lägger han alltid upp massa störiga bilder på slutet. Jo alltså, jag vill bara visa hur vissa bor här. I mitten skådar vi ett lägenhetshus ala kompakt living, jämför med bilarna på gatan så kan ni försöka klura hur stort det är.

..kunde även döpt denna bild till:
   2 sekunder innan två röda bilar krockar.
Lär er köra på höger sida innan jag blir påkörd!


Kommentarer
Postat av: quang

fy fan johnny boy, hong kong verkar vara så fett! det är typ ett fett jävla land. Helt sjukt. Haha. Jag längtar mig dit, det verkar vara lite billigare än japan :D haha. Men fan, visst känner man sig liten? Jag fattar fortfarande inte att jag befinner mig en en av världens folktätaste länder. haha. :D

2009-03-03 @ 03:11:42
URL: http://quang.blogg.se/
Postat av: sarah

Haha, bönerna verkar bli besvarade. Jacob försöker ta sig upp till sittande. Han förstår inte att han är en bebis som inte kan sitta än på några månader... Kram till morbror!

2009-03-04 @ 09:37:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0