Peoples Republic of China

En tvådagars tur till Kina blev det i helgen. Jag kan åka tunnelbana dit så det är ju inte direkt svårt. Shenzhen ligger ca 20 med tunnelbana uppåt och det kostar ca 25kr att ta sig dit.
 

Klicka för att över huvud taget se ngt


Nu sitter jag i min säng med datorn i knät som jag så ofta gör och Day spelar gamla musikvideor från youtube. Japp vi får även söka på Himmelska fridens torg om vi vill det. (stört snygg övergång strax)
Men är man i Kina kan man ju inte göra det vilket jag förövrigt var i, i helgen.
Vi åkte till Shenzhen men passerade bara det för att åka tåg en timma in längre i Kina till Guangzhou.

Där stannade vi en natt och det är riktigt billigt, tog bara ca 1 h att förstå hur mycket rummet kosta och hur det var. Ingen pratar nämligen Engelska så man fick höfta lite med kinesiskan och vifta med händerna värre än en trafikpolis.
Mer problem blev det givetvis när man skulle äta då menyerna endast är på kinesiska. Tur att det finns bilder ibland så man får ta det som ser gott ut.



   Vi gick runt i staden som har en sisådär 10 miljoner invånare. Vi tog en båttrip längs kanalen de har och kollade på alla neonlampor. Då kändes det verkligen som om man åkt tidsmaskin ett par decenier framåt.



















Dagen efter gick vi på en marknad som börja med kryddor för att sedan ändra stil till fisk, valp, katt, grod, fågel och kobravin's marknad.






Efteråt käkade vi Dim Sum, en klassisk kinesisk rätt som är som brunch. Om du åker till Kina måste du äta den, annars kommer jag aldrig förlåta dig. Ruskigt gott, man får massa smårätter så det är bara att åter igen chansa. Eftersom det är så billigt så är det bara att höfta lite. hellre köpa en för mycket än en för lite..







Efteråt så åkte vi till Shenzhen och kön för att köpa biljetter var enorm. Nog för att jag vant mig vid köer nu men tydligen skulle alla de där 10 miljoner vilda kineserna till samma ställe som oss.

Men efter att ha spelat dumma ett tag så slapp vi stå länge...fult gjort men det där var ju sjuk













 

Väl framme i Shenzhen var det shopping som gällde även om jag mest kollade. Vi var inne i en skyskrapa fullproppad med elektronik. Så jag kunde inte hålla mig ifrån att köpa en 4GB Ipod Nano för 150kr, tackar. Jätte äkta!

Vi tappade bort varandra och medans dom var ngn annanstans och jag satt och vänta utanför. Jag tyckte de stängde lite tidigt för hela byggnaden tömdes ganska fort sen kom brankåren och polisen. Jag tänkte bara "händer dethär" och ja...det gjorde det. Ifrån översta våningarna kom rök och skrapan jag nyss varit inne i brann!? Efter att kollat uppåt ett tag kom de andra och vi gick för att finna lite krubb.

Sen hem för att ta det lugnt och varva inför en ny vecka.
 
Imorgon blir det ganska lugnt i skolan. Mer plugg hemma men det är helt okej, har fått mersmak för mandarinen. Har även börjat kunna se skillnad på Kineser och Hong Kongare.

Ha det gött!
Saknar er

Kommentarer
Postat av: Totte

Haha! Då har man hittat hit. Du verkar ha det riktigt gott vilket glädjer mig, hoppas det fortsätter så och att du tar med en valhaj hem!

2009-02-16 @ 18:10:56
URL: http://enbloggarenbloggaren.blogg.se/
Postat av: sarah

Att göra en John:

A. Börja med att tappa bort några nyfunna vänner i en skitstor stad i ett skitstort shoppingcentrum i en skitstor skyskrapa.

B. Sätta sig utanför skyskrapan och vänta på att de ska dyka upp bland 10 miljoner andra shoppingsugna människor.

C. När det börjar välla ut människor i panik och brandkår och polis kommer med blåljus och sirener: Tro att shoppingcentrumet stänger för dagen.

D. Titta uppåt och upptäck att den skyskrapa DU valde brinner i högan låga. (Och inte stänger för dagen... men jo, förstås, det kan ju ge lite panik att man inte hann handla allt man ville och jo, förstås det kanske var VIP-kväll för poliser och brandmän...)

E. När du står och tittar uppåt hittar dina borttappade vänner dig (bland 10 miljoner andra. Händer bara om man heter John.)

F. Titta uppåt en stund till för att sedan gå och äta och glömma bort alltihop.

Just another ordinary day.

2009-02-16 @ 21:16:53
URL: http://ettliv.blogspot.com
Postat av: John

Hahaha!

Har inte skrattat så på läänge. Vissa människor har väl fått lotten att alltid hamna i skumma situatoner.

2009-02-17 @ 03:35:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0