Onsdagen den 18e

Jag började dagen med att söka upp en professor i Buddhism som kan hjälpa mig med min uppsats. Han var jätte snäll och har bjudit med mig på till ett tempel eller kloster på Lördag. Så då ska jag få gå omkring där och förhoppningsvis lära mig meditera lite. Ska bli skit kul!



Eftersom  det var Horse Race på kvällen så begav jag mig ner till Central lite tidiga
På vägen ner såg jag nyheter i tunnelbanan, inte för att man fattar så mycket. Det är väl mest något att vila ögonon på. Tex så visade de bilder på en stor översvämning som jag tror skapats av att en vattenledning brakat ihop. Har ingen aning om vart det var...antar att det var i Hong Kong men kan också varit i Mainland Kina...
..så rätt så lost är man.


På Arsenal Street hittade jag två mackar mitt bland höghusen.
Men det är ju klart, utan bensin kan man ju inte leva.




  Jag gick in i Hong Kong Park. Det är som en oas mitt i centrum, inte så jätte stor men tillräckligt lugn för att man ska kunna koppla av.
..eller jag vet inte vad som är stort längre..        


När jag skulle gå tillbaka insåg jag att jag var påväg ut på en pir. Så jag fortsatte en bit och när jag vände mig fick jag denna vy.  Ni får blunda för byggområdet. Som ni ser skymmer det ganska fort. Tror att det skiljer 5min mellan korten.
Efter vandrat runt lite begav jag mig till Happy Valley och Horse Race jag tror jag gick i 30-40 minuter eftersom jag inte var het säker på vart det låg och om man inte kommer ifrån tunnelbanan plus att om man frågar om hjälp så är hjälpen oftast opolitlig. (Se längs ner)


Nej det är inte förbjuder för kineser att gå dit, de är varm välkommna.
Även om västerlänningarna fullkomligt ockuperar vissa områden inne på stadion.


Efter att ha förlorat ett par lopp behövde jag en förändring i mitt system och spelade på häst nr 1 Plan B, tackar tackar sa jag och inkasserade strax över 40 HKD.  I sista loppet spelade jag på Nordic Star, det tackar jag också för.
Nej speldjävulen har inte gräppat tag i mig...vill håller bara hand än så länge.





Idag träffade jag en till svensk när jag var och ät med Keipe så vi svenskar börjar etablera oss lite var stans. Det uppskattas. Ikväll är det utgång med Day som gäller, det kan ju sluta hur som helst.


Säger jag hur som helst så menar jag hur som helst.
(Ja! han har en snurrande cykelfälg på huvudet)


Typiskt Hong Kongare
Jag tror det anses oartigt att inte svara på en fråga så även om de inte vet svaret så svarar dom ändå. Det här är extremt jobbigt om man frågar folk om vägen. Jag har börjar med att lita på dom som kan engelska bäst, mest för jag antar och hoppas att de kan andra kulturer mer och de oftast är mer utbildade. Men sen får man ju fråga folk vartannat gathörn ändå.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Häftigt! Ja, bland det roligaste jag läst länge!

2009-02-19 @ 20:23:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0